zondag, 30 april 2017 20:01

HeliPad ultra

Geschreven door Ultraloper: René

29 april 2017

Helipad staat voor Hertog Limburg Pad en is niet zomaar een route. De route voert je door het Hertogdom Limburg uit de 12e eeuw. De route is rond 2010 gereconstrueerd door een clubje in Kerkrade en het zou een wandelroute zijn van 10 etappes. Willem Mücher heeft vervolgens deze route hier en daar wat gefinetuned zodat het een interessante ultra run zou zijn. Niet te veel hoogtemeters, veel historische stukken en heel veel natuurschoon wat in deze tijd van het jaar eigenlijk op haar mooist is.

Afgelopen week had ik mij pas ingeschreven voor deze loop. Eerder deze maand had ik onverwachts de Marathon van Rotterdam al gelopen. De 60 van Texel stond immers op. Een loopmaatje vroeg of ik nog interesse had in een startnummer. Dit ging uiteindelijk niet door maar had mij er wel op ingesteld om te lopen. Een dag voor de start nog een startnummer van iemand anders overgenomen en kon dus toch lopen. Doel was om relaxed te lopen en binnen de 4 uur binnen te zijn. Genietend van het heerlijke weer en het vele publiek en muziek was dit weer een geweldig.

Helipad2

De 60 van Texel met Rob gestart. Het ging allemaal niet helemaal vanzelf. Had last van een flinke verkoudheid maar wilde hem, zo eigenwijs dat ik ben, toch lopen. Het was een heel ander weer als met de Marathon van Rotterdam, het was koud en er stond een stevige wind. Na het tweede deel over het strand pakten we nog een stevige hagelbui mee. Halverwege, op het noordelijkste puntje van Texel bij de vuurtoren, hoopte ik meer voordeel te gaan krijgen van wind mee. Hier merkte ik weinig van en stortte net nog niet in. Kilometers gewandeld en wat gedribbeld. Opgeven is geen optie en wilde hem uitlopen. Uiteindelijk bij de 50km lukte het weer om te hardlopen. Met de tijd had ik mij nog niet bezig gehouden. Was al een uurtje of zes onderweg en na even rekenen bleek dat ik net binnen de 7 uur binnen moest kunnen zijn. Dit is uiteindelijk ook gelukt met ruim 1 minuut over.

Helipad3

Een week later kwam ik de Helipad ultra tegen op Ultraned. Als goedmaker voor de 60 van Texel besloot ik dit te gaan doen. De hele route was 148km, je kon ook de halve doen waarvoor ik gekozen had. De route was niet uitgepijld, je moest zelf navigeren. Een boekwerkje met kaarten kreeg je mee. Iedereen kreeg een GPS tracker mee zodat de organisatie precies kon zien waar wij waren. Aan de vooravond van de start was de ontvangst bij de scouting in Kerkrade. Hier stond de pasta al klaar en was het alleen nog de slaapzak uitrollen in de slaapzaal. Op de halve afstand was ik de enige deelnemer en ging van start als groentje op mijn eerste 74km. Elke 25km was er een drankpost. Bij de derde drankpost was voor mij de finish. Na de eerste post waren er 4 voor ons uit en liepen wij met een groepje van 7. Zoekend in het bos naar het juiste pad, wandelend door de droge watergeulen de berg op, en dan weer met grote stappen de berg af rennend. De één liep met een kaart, de ander met zijn kompas en zelf liep ik met mijn Suunto klok. Een back-up had ik voor de zekerheid op mijn telefoon gezet. Maar samen kwamen we er steeds wel weer. Verscholen hekjes, paadjes en weggetjes, door het weiland, bos of een dorpje, de tocht heeft ons een hoop laten zien. Er stond nauwelijks wind, temperatuur was goed, op de open stukken soms wel weer erg warm. Onderweg dan ook dankbaar gebruik gemaakt van de drankposten van een ander hardloopevent. Bij de 65km was de groep uit elkaar gevallen. In een steeds wisselend samenstelling gingen we af op het 75km punt, chateau Limbourg. Na een lange afdaling naar Limbourg moest er nog flink geklommen worden naar het chateau, zigzaggend door de oude straatjes van Limbourg. De ontvangst door de ambassadeur van het Hertog Limburg pad was weer geweldig, de verzorging was ook hier weer top.

Helipad4

Het was nog wachten op dat de laatste lopers deze verzorgingspost zouden passeren, daarna zou er een auto terug gaan. Helaas waren er ook al enkele uitvallers en die gingen ook gelijk mee terug. Het was weer een onvergetelijke tocht waarbij weer veel gezien heb, vele verhalen gehoord heb en de nodige ervaring weer opgedaan heb. Na mijn teleurstellende 60 van Texel was dit een geweldig goedmakertje.