zondag, 18 november 2018 08:46

Cross Challenge

Zaterdag was de 2de cross van Cross Challenge. Ik besloot ’s morgens om mee te doen. Het is wel aparte opzet van een cross: De Cross Challenge gaat niet over een vooraf bepaalde afstand, maar over een vastgestelde tijdsduur, nu 40 minuten. In tegenstelling met andere wedstrijden bepalen de lopers bij de Cross Challenge vooraf niet welke afstand ze gaan lopen. Je mag tijdens het lopen namelijk zelf beslissen hoeveel rondes je gaat lopen.
Bij deze cross is de enige regel dat je na 40 minuten niet meer aan een nieuwe ronde mag starten. Elke ronde was (nu) 2,5 km.

Enfin, nadat de regels duidelijk waren zijn wij (Gonny, Helma en ik, Sandor) een paar rondjes gaan inlopen en om 1315 uur klonk het startschot. Het terrein varieerde van zand, bergjes, gras, modder en gravel en het weer was perfect. Frisjes, maar lekker zonnig. Voor mij ging de eerste ronde in 14 minuten, alleen in ronde twee moest ik echt gaan temporiseren. Ook werd ik al ingehaald door de snelle lopers. Ik kwam in ronde twee net over de 30 minuten over de streep, dus ik realiseerde mij dat ik nog maar 1 ronde kon lopen. In 46 minuten kwam ik over de finish. Gonny en Helma kwamen een minuut of 2 later binnen. Wij hadden alle drie keurig 3 rondes gelopen. De winnaar 5! Enfin, verschil moet er zijn.

Al met al een leuke cross! Voor herhaling vatbaar en op 29 december is cross 3 (over rondes van 3 km en 48 minuten).

maandag, 05 november 2018 13:59

Alphense Bergen trail

Na de prachtige trail (uitgezet door John) in het Thof weekend in Limburg, besloten we ons in te schrijven voor de Alphensebergentrail in Brabant. Zondagochtend 4 november vertrokken we (Helma, Marja, Paula en Gonnie) met een prachtig zonnetje richting Alphen. Het was fris maar het zonnetje was lekker dus er werd besloten toch voor de driekwart broek te gaan met lange mouwen shirt en Thof-shirt erover uiteraard. Kleding en eten zijn altijd toch de gespreksonderwerpen voor een loopje.

We vertrokken in vak 10 van de 12,5 kilometer. Dit om filevorming te voorkomen op de smalle bospaadjes. We kwamen zelfs nog een bekende tegen die ook al eens bij Thof had gelopen namelijk Robert Jan Pullen. Na het startschot ging het richting de bossen. Een afwisselend parcours met bos en heide met diverse kleine heuveltjes. Ook kwamen we langs het ven het “Het Zand”. Van bovenaf zag je de lopers in het zonnetje langs het ven lopen. Een heel mooi gezicht. Maar wat was het warm!! Bij de drankpost op 8 kilometer werden dan ook alle lange mouwen shirts uitgedaan en na een prima verzorging met thee, water, koek, Tuc en winegums waren we weer klaar voor de laatste 4 kilometer. Het was best zwaar maar door de mooie natuur en het prachtige weer was het gewoon jammer dat we bij de finish kwamen. Moe maar voldaan gingen we weer richting Maasland.

Dit smaakt naar meer!

 

Helma, Marja, Paula en Gonnie

donderdag, 06 september 2018 12:43

De Dropping was geslaagd!

Dropping geslaagd!

De dropping bracht ons dit jaar in het prachtige gebied rondom de Dobbeplas en de Delftse Hout. Bij de Nootdorpse IJsclub werden we door Hans uit de bus gezet en begonnen de loopgroepen aan verschillende routes die waren uitgezet. Voor de A- en B-groep was het in het begin nog wel even zoeken welke richting de juiste was en welk tempo passend bij de avond en de lopers. Maar al snel werd de juiste modus gevonden en werd al improviserend een heel mooi rondje gelopen.

Alle groepen hebben de bus weer op tijd weten te vinden en zo konden we na afloop van de training nog even nagenieten met een drankje. Het was een verrassende en leuke topavond.

 

Sanne, Suzanne en Hans, hartstikke bedankt dat jullie dit mogelijk hebben gemaakt voor ons allemaal!

 

fotoMet sportieve groet, Philip.

Een scherpe, stekende pijn, vlak onder je ribbenkast. Je voelt ‘m als je al een tijdje aan het hardlopen bent en het zorgt ervoor dat je helemaal uit je ritme raakt. Een zijsteek kan iedereen overkomen, of je nu net begonnen bent met hardlopen of al een bak ervaring hebt.

Over het ontstaan van een zijsteek bestaan verschillende theorieën. Feit is dat zo’n vijftien procent van de sporters er weleens mee te maken krijgt. Voor hardlopers ligt dat percentage nog wat hoger, door de vele schokbewegingen die je lichaam tijdens het rennen moet opvangen. Gelukkig is een zijsteek niet gevaarlijk, maar onprettig is het wel.

In het bijgevoegde document staat wat de pijn veroorzaakt en hoe je het kan voorkomen!

 

Blijf in conditie en meld je aan als zomergast bij de leukste hardloopvereniging van Maasland!

 

Wie wil niet fit aan het nieuwe seizoen beginnen? Thof Running Maasland bied je weer de mogelijkheid om in de maanden juni tot en met augustus mee te trainen en je conditie op peil te houden. Meetrainen levert je sowieso veel gezelligheid en nieuwe vrienden op! Zo organiseren we begin juli de mini-triatlon, in en rondom de Duifpolder, die je niet wil missen. We doen we af en toe een training op locatie (bijvoorbeeld strand/duin-training) en zijn er in de regio allerlei leuke prestatielopen waaraan je kunt meedoen.

 

Wanneer je 16 jaar of ouder bent, kun je je aanmelden om als zomergast mee te trainen op de dinsdag en/of donderdagavond in één van de vier loopgroepen. De groepen staan onder leiding van ervaren en enthousiaste trainers, die garant staan voor leuke en gevarieerde looptrainingen. De trainingen starten om 19:30 (vertrek vanuit sporthal De Hofstede) en duren ongeveer tot 21:00 (inclusief warming-up en cooling-down). De kosten voor drie maanden meetrainen bedragen in totaal slechts € 10,00.

 

Twijfel je nog? Loop dan gerust een keertje mee en ervaar het zelf. Ben je al overtuigd? Meld je dan aan via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Na aanmelding krijg je per e-mail een reactie met verdere informatie.

 

Heb je vrienden of kennissen waarvan je vermoed dat ze het ook leuk zouden vinden om mee te trainen, laat ze dit dan weten en attendeer ze op deze kans!

 

Op zaterdag 14 april werd de 45ste Duifpolder trainingsloop (DPTL) door De Hardloper Schipluiden gehouden. Deze wilde ik niet missen ook al was ik nog aan het bijkomen van het avontuur in Barcelona. Het was topweer er voor. Nagenoeg geen wind, een flauw zonnetje en zo’n 15 graden. Beter kun je het niet hebben als loper. Dat vonden Irene en Fred ook en zo stonden we voor 1 Euro (!) in te schrijven voor deze mooie loop door de Duifpolder. Voor de start kom ik Guus van Leeuwen van De Hardloper tegen. Ik kende hem al van wat eerdere Duifpolderloopjes waarbij we hetzelfde tempo liepen en onderweg wat met elkaar aan het praten waren. Nu even de handen geschud als collega voorzitters! De start is aan de voet van de trambrug en ja, je raadt het al, de route gaat door de Duifpolder. Na een paar km kwam ik in een lekkere cadans en krijg op het hoekje bij Peet van Peet een lekker bekertje thee. Linksaf de

DPTL

Kwakel op en bij het pontje weer linksaf. Zelfs de Kapteynlaan was me goed gezind die dag! Na een tweede bekertje thee van Peet wordt al weer het laatste stuk ingezet terug naar en over de trambrug. Na 11,7 km kom ik tevreden over de finish! Een erg gezellige loop die op 17 november weer op de agenda staat. Bij leven en welzijn ben ik er zeker weer bij!

 

Op Koningsdag stond de Groene Oaseloop op het programma. Deze loop werd dit jaar georganiseerd door Thoffers Hans, Therry, Nicole en Trudy. Zij kregen daarbij hulp van veel vrijwilligers. Ik koos de 10k die om 13:45 samen met de 6k van start ging. Ook hier was het prima hardloopweer. Het leek me warm genoeg voor het Thof-hempie en had daar eenmaal onderweg geen spijt van. Eerst over het paadje van de Commandeurskade en daarna in het ritme komen op het Gaagpad op weg naar de Kapteynlaan. Je hoopt elke keer weer stilletjes dat het keerpunt lekker (te) dicht bij het dorp staat, maar de afstand was goed afgemeten door René! Leuk om op de Kapteynlaan wat bekende lopers tegen te komen en elkaar zo bezig te zien! Op de Kwakelweg en Trekkadepad was het met de tanden op elkaar om de vliegjes buiten boord te houden. Vervolgens door het Maaslandse bos terug naar het Doelpad en na 10 km kom ik met veel plezier ook hier over de finish.

 

Alle organisatoren en vrijwilligers, hartstikke bedankt weer dat jullie dit mogelijk hebben gemaakt!

 

Met sportieve groet,
Philip van Dongen.

Het wordt weer warmer en er komen weer (meer) wedstrijden aan. Elke sporter moet zich bewust zijn van het belang van hydratatie: zonder een goede hydratatie, zullen je prestaties dramatisch dalen, en riskeer je zelfs gezondheidsproblemen.

Hou er rekening mee dat als je uitdroogt je bloed dikker wordt en je hart harder moet slaan om dit bloed rond te pompen. Per 1% dat je uitdroogt, zal je hartslag ook tot 5 slagen per minuut harder slaan, en zal je temperatuur ook 0,2 graden Celsius stijgen. Bovendien riskeer je bij uitdroging boven de 3% gezondheidsproblemen zoals krampen, uitputting en beroerte. Uitdroging leidt onherroepelijk tot :

- verzwakking,

- vermoeidheid,

- een verminderde handelingssnelheid,

- zwakke prestaties,

- een verlengde herstelduur na een zware wedstrijd of training,

- mogelijke kwetsuren of overbelastingsletsels.

 

Daarom dat we je hier wat tips & tricks meegeven om een goede hydratatiestrategie voor jezelf op te zetten.

 

Tip 1: Check de kleur van je urine

Het is niet de meest high tech methode, maar het is een eenvoudige manier om snel je hydratatie in te schatten. Vergelijk de kleur met de tabel hieronder: je wil een kleur hebben gelijk aan de bovenste 2 rijen.

 hydration large

 

2. Drink 5 tot 10 ml water per kilo lichaamsgewicht in de twee uren voor je training

Voor een sporter van 70 kilo komt dit neer op 350 tot 700 ml water.

 

3. Drink een isotone drank 15 minuten voor je begint

Een isotone drank zal zorgen voor een snelle opname van water, maar zal ook zout, magnesium en suikers aanbrengen, wat het een betere keuze maakt als water vlak voor en tijdens je inspanning.

 

4. Drink Isotone dranken tijdens je inspanning

Een Isotoon is superieur aan water tijdens de inspanning: water bevat te weinig zouten om je cellen echt te hydrateren. Een Isotoon zal je beter hydrateren, van zout en andere electrolieten voorzien en je energie aanbrengen.

Zelfs tijdens korte inspanningen zal het je prestaties bevorderen door het zogenaamde 'mouth rinse' effect, op lange afstanden is het onontbeerlijk.

Drink daarom bijvoorbeeld elk kwartier van je inspanning Isotone drank.

 mouth rinse

 

5. Drinken ná de inspanning

Door te zweten tijdens het sporten verlies je water en mineralen, die je zo snel mogelijk weer moet aanvullen. Hoeveel dat is, hangt af van de intensiteit en de duur van de inspanning, van wat je drinkt tijdens het sporten en van het weer/de warmte.

Je vochtbalans weer op peil brengen is het eerste onderdeel van de herstelfase. Door water of een (isotone) dorstlesser te drinken, help je je lichaam om de zure afvalstoffen af te voeren.

Aanvankelijk kan je dit herstel vooral compenseren met het drinken van water, bij veel vochtverlies kan je de combinatie maken met een (isotone) dorstlesser voor een vlotter herstel. Een dorstlesser is door zijn samenstelling een geschikte sportdrank om de vochtbalans op een snelle manier te herstellen. Ook zijn er speciale hersteldranken met o.a. eiwitten.

 

Opgelet!

- Drink je drank voor, tijdens en na de inspanning niet te koud want dit kan maagdarm problemen veroorzaken. De ideale temperatuur van een sportdrank ligt tussen de 8 en 15°C.

- Energiedranken zijn meestal niet noodzakelijk tijdens gewone inspanningen omwille van hun hoog suikergehalte. Eventueel kunnen ze wel ‘met mate’ gebruikt worden na extreme inspanningen of bij winterse weersomstandigheden wanneer het vochtverlies beperkt is, maar je toch energie moet bijtanken. Maar let op: doordat dergelijke sportdranken geconcentreerd zijn aan suikers, kunnen ze maagdarmproblemen veroorzaken.

 

6. Weeg jezelf/doe een zweettest

De zweetratio is heel persoonlijk: in gelijke omstandigheden kan iemand 3 keer meer vocht verliezen dan een andere sporter.

Daarom moet je jezelf eens wegen voor een training en als je terugkomt. Drink niet tijdens deze training en weeg jezelf in je ondergoed.

Als je 1 kilo lichter bent, kan je er van uit gaan dat je ongeveer 1 liter water per uur moet aanvullen.

 

Factoren die de zweetverliezen beïnvloeden

Individuele zweetverliezen variëren heel sterk afhankelijk van lichaamsgewicht, geslacht, omgevingsfactoren, intensiteit van het sporten…

Zweten mannen meer dan vrouwen?

Mannen zweten meestal meer dan vrouwen, zelfs wanneer de zweetverliezen als een percentage van het lichaamsgewicht worden weergegeven. Dit wil echter niet zeggen dat vrouwen hun lichaamstemperatuur beter kunnen regelen. Zweten is een middel om warmte af te voeren en vermits vrouwen neiging hebben om minder te zweten, kan hun lichaamstemperatuur hoger oplopen dan bij mannen tijdens dezelfde inspanning. Vrouwen moeten daarom extra aandacht hebben om de lichaamswarmte tijdens het sporten onder controle te houden. Dit door bijvoorbeeld zeer lichte kledij te dragen, koele sponsen te gebruiken en als alles faalt… de intensiteit te verminderen.

Veranderen zweetverliezen naargelang de sport?

Zweetverliezen variëren naargelang het type sport, de intensiteit van inspanning en de omgevingsfactoren. De zweetproductie (uitgedrukt in liter zweet per uur)  is hoger bij 1 uur lopen aan 12 km per uur, dan bij een marathon lopen aan 9 km/uur. Het totaal zweetverlies is echter hoger bij de marathonloper omdat deze veel langer bezig is.

Warmte en vochtigheid spelen een grote rol. Er wordt meer gezweet in de zomer dan in de winter tijdens buitenactiviteiten. Binnen sporten, in een sporthal waar de luchtcirculatie laag is kan dan weer nadelig zijn voor de transpiratie. Sporten in het water is dan weer een voordeel. Ook sporten waarbij de luchtcirculatie in het voordeel is (fietsen versus lopen) heeft een invloed op de zweetverliezen.

 

Feit: Beter getrainde atleten beginnen sneller te zweten en zweten vervolgens meer per zweetklier dan minder goed getrainde atleten. Dit blijkt uit een Zuid-Koreaanse studie: https://www.allesoversport.nl/artikel/getrainde-atleten-zweten-sneller-en-meer en https://www.fit.nl/voeding/vochtbalans/zweten-sporten

zondag, 25 februari 2018 16:26

Ladies Run 15 april 2018 Maassluis

Zondag 15 april 2018 wordt in Maassluis voor de tiende keer de Ladies Run gehouden.
Zoals te doen gebruikelijk staat deze loop kort na de Rotterdam Marathon op de loopkalender en kunnen alleen vrouwen deelnemen.

Het doel van deze prestatieloop is geld inzamelen voor een goed doel. Vorig jaar betrof dat de Stichting Dream4Kids, voor dit jaar moet er nog een keus worden gemaakt tussen de volgende drie goede doelen:
1. Hospice (Vlaardingen)
2. Ambulancewens (Rotterdam)
3. Droom je thuis (Poeldijk)

De Ladiesrun telt vier afstanden: 1, 3, 5 en 10 kilometer. Start en finish zijn op de atletiekbaan van A.V. Waterweg en het startschot klinkt om 11.00 uur.

Inschrjven kan vanaf 9.30 uur. Voor Informatie http://www.avwaterweg.nl/index.php/evenementen-2/ladies-run

donderdag, 08 februari 2018 09:28

E-learning evenementen verkeersregelaars

Vrijwilligers die de E-learning hebben gevolgd in 2017

Afgelopen jaar hebben Thoffers, die evenementenverkeersregelaar willen zijn, de E-learning gevolgd. Deze vrijwilligers krijgen van de gemeente persoonlijk een reminder dat het weer tijd is om de E-learning te volgen. Hieronder staat ook de code die je nodig hebt om de E-learning te starten. Op jouw verkeersregelaarspas staat een datum tot wanneer deze geldig is. Julie kunnen pas vanaf drie weken voordat de pas verlopen is de E-learning volgen. Probeert je eerder de E-learning te volgen, dan geeft het systeem een foutmelding.

Er is wel een verandering in 2018! Jullie ontvangen geen pas meer. Om op te treden als evenementenverkeersregelaar moet een kopie van het benoemingsbesluit en de instructieverklaring meegenomen worden.

 

Nieuwe vrijwilligers

Thof zoekt nog steeds nieuwe verkeersregelaar om tijdens wedstrijden als verkeersregelaar op te treden. De vrijwilligers moeten dan wel de E-learning te doen. Met onderstaande code kan je de E-learning doen! Deze code is geldig tot 20 mei 2018.

 

Uitleg E-learning voor nieuwe vrijwilligers

Voor het volgen van de E-learning heb je een computer met internetverbinding nodig en een persoonlijk e-mailadres. 

Je gaat naar de website van de Stichting Verkeersregelaars Nederland (www.verkeersregelaarsexamen.nl). Voor de eerste keer moet je jezelf registreren op de website. Na registratie ontvang je een e-mail om het account te bevestigen. Hierna moet je opnieuw inloggen. Vervolgens kom je in een menu en klik je op "code verzilveren". Hieronder staat de code. Nu word je gevraagd om een pasfoto te uploaden. Als je dat gedaan hebt kan je onder het kopje verkeersregelaar klikken op ‘instructie volgen’. Je bent nu klaar om aan de slag te gaan.

Code: DEELNMiddMiddZGJKTKFAOV

 

 

Succes met de instructie!

dinsdag, 21 november 2017 13:06

Halve marathon van Monster

Zaterdag 18 november met de auto richting sporthal in Monster, want de weersvoorspellingen waren niet super goed. Daar aangekomen werd ik, Jolanda Ammerlaan, hartelijk ontvangen door Fred en Irene, die voor de 5 kilometerloop gingen. Ook Edwin, Henry, Philip en Leo waren van de partij. In de kleedkamer was ook nog Jorien, die voor de 1e keer een halve marathon ging lopen. Gelijk een van de pittigste. Ze kan de volgende keer in ieder geval een p.r. lopen!

Om 14.00 uur gingen we van start en Jorien en ik besloten voorlopig een tijdje achter de haas met de eindtijd 2.00 uur te blijven. Voor de wind leek dat toch wel wat langzaam en een deel van de groep maakte zich los. Ik twijfelde, toch nog maar even inhouden, tot dat ik hem ook maar passeerde. Het ging best lekker. Een stukje voor Kijkduin linksaf en nog een stukje verhard op de terugweg. Daar stond Hans te supporteren, voordat we het strand opgingen. En toen werd het wel bikkelen hoor. De wind stond schuin tegen. Het water vrij hoog, dus een smal stuk strand. Vooral de eerste kilometers waren mul en probeerde je het water te omzeilen, wat niet altijd lukte. Daardoor toch natte voeten met als gevolg een klomp zand onder je schoenen, zodat het leek of ze een kilo zwaarder werden. Uit eindelijk werd het strand toch beter, maar de haas van 2.00 uur kwam voorbijzetten, in zijn eentje??? Met een net iets te snel tempo, zodat ik niet kon aanhaken. Nou ja, ik zie het dan maar als een mooi trainingsloopje voor de 44 van Oostvoorne in december. Gewoon genieten van de kitesurfers, de schuimkoppen en uitzicht op het lange lint lopers voor je.

Wanneer gaan ze naar links?? Eerst de afslag voor de 5 km. naar links. Toen de afslag voor de 10 km. naar links en he, he, eindelijk mogen wij ook naar links het strand af. Na wat slingerbochtjes en weggetjes, lekker de wind in de rug terug naar Monster. Goed de benen optillen, volhouden en de wind zijn werk laten doen. Op naar de finish in een niet spectaculaire tijd van 2.02.07. We boften, dat het precies droog is gebleven. De snelste lopers bleven ook ver van de parcoursrecords af. Jorien kwam even later binnen in een mooie tijd van 2.06.10. Super gedaan Jorien, een PR!

 

Overige tijden:

Edwin   1.41.18

Philip   1.49.41

Henry   1.53.13

 

10.3. km

Leo       1.07.07

 

5 km

Irene en Fred 38.29

Volgende trainingen


Bekijk het schema