zaterdag, 28 januari 2012 12:02

Thoffers opgelet: het wordt koud!

Geschreven door Sandor Wols

Een paar tips voor hardlopen onder winterse omstandigheden:

  • Zoek de ongelukken niet op. Is het weer te winters met verse sneeuw of ijzel, sla dan gewoon een training over.
  • Wil je er op een winterse dag toch uit, raadpleeg dan even een weersite met actuele informatie zoals www.buienradar.nl
  • Bij ijzige kou kun je niet bedekte lichaamsdelen insmeren. Bij harde koude wind doet vaseline wonderen. Denk ook aan je lippen. Een goede lippenbalsem is al voldoende.
  • Elke sporter loopt kans op koudeletsel. Toch hebben vooral sporters met een slechte conditie of met een chronische ziekte een verhoogd risico.
  • Integreer kou in jouw trainingsprogramma. Je traint zo geen tolerantie tegen kou, maar je bouwt wel ervaring op hoe met kou om te gaan.
  • Maak ruimte voor vaste herstelmomenten om op temperatuur te kunnen komen.Slecht weer bestaat niet. Slechte kleding wel. Kleding tegen kou omvat minimaal drie lagen. De eerste twee lagen bestaan uit lichtgewicht polyester of polypropyleen en daarna kleding die isoleert (zoals fleece). De derde laag houdt het weer buiten en kan vocht afvoeren. Warme tight en thermisch ondergoed zijn voor sneeuwlopers eigenlijk een must en draag een fleecemuts. Driekwart van je warmteverlies gaat via je hoofd.
  • Probeer op voor jou bekende paden te lopen, zodat je weet wat er onder de sneeuw ligt.
  • Kijk uit met nieuwe stukken verse sneeuw. Je weet niet wat er onder ligt!
  • Til constant je voeten goed hoog op als je loopt. Dit is zwaarder, maar wel een mooie krachtoefening
  • Merk je dat je vaak wegglijdt, verlaag dan je tempo en zoek naar meer grip.
  • Kleed je altijd in zichtbare kleding en kies voor de veiligste kant van de weg. Andere weggebruikers kunnen schrikken en door sneeuw en gladheid in de problemen komen.
  • De zon reflecteert in de sneeuw. Draag dus, net als bij skiën, een zonnebril om je ogen te beschermen. 
  • Je verbruikt meer energie in een koude omgeving. Een tekort aan koolhydraten is zowel voor jouw warmtevoorziening als voor de training funest. Naast een normale koolhydraatrijke voeding, kunnen extra dranken en tussendoortjes een tekort voorkomen.

 

En de belangrijkste tip: geniet ervan!!

Gelezen: 148 keer Laatst aangepast op zaterdag, 28 januari 2012 12:09

Volgende trainingen


Bekijk het schema