zaterdag, 06 november 2010 23:00

Verslag Berenloop 7-11-2010

Geschreven door Jaap vd Akker
tv.jpgVrijdag om 9.00 uur stonden er na een jaar intensieve voorbereiding 11 Thoffers klaar om af te reizen naar Terschelling voor de Berenloop( halve en hele marathon) Na wat passen en .........

t_iii.jpgmeten en Bart iets kleiner te maken ging het toch allemaal in 2 auto’s passen, na wat te veel files kwamen we iets te laat in Harlingen aan wat resulteerde dat 4 van ons de boot miste, ondanks dat Gerrit op de klep ging staan voer de boot gewoon weg.

Uiteindelijk een uurtje later toch allemaal op Terschelling daar bleek dat we niet de enigste waren. Het eiland leek wel overspoeld door hardlopers die de Berenloop gingen lopen.

Na een kennismaking met de plaatselijke horeca en bewoners zijn we de fietsen gaan halen en begonnen aan onze eerste tocht van 10 kilometer naar ons stulpje in het plaatsje Hoorn. Onderweg nog even de supermarkt leeg gekocht want ja we moesten nog 2 dagen stapelen. Na ons stulpje stevig verbouwd te hebben had iedereen zijn slaapplaats gevonden. De taken werden op een natuurlijke manier verdeeld iedereen bleek toch ergens een talent voor te hebben, het talent wat iedereen had bleek toch wel in het stapelen te zitten.

Na een zelf gezamenlijke gemaakt avondeten konden we er niet omheen om onze buurman Hessel een bezoekje te brengen ongeveer half Terschelling had datzelfde idee het was er gezellig en druk na een sprankelend live optreden van Hessel en zijn dochter Tess en vooral niet vergeten de lichtshow werd de dansvloer en het podium regelmatig in bezit genomen door Thoffers gelukkig was het vroeg in de ochtend afgelopen want goede rust was ook nodig

Na een stevig ontbijt op zaterdagochtend werd alvast het parcours verkent en ook de start en de finish bekeken daar zijn we ook te weten gekomen hoe laat de start was, kwamen we ook de marathonlopers van Thof ( Carola, Wout en Thuur)tegen en ook de familie Nel was goed vertegenwoordigd je kwam ze echt overal tegen.

Je kon goed merken dat de spanning voor de wedstrijd wel een beetje ging opspelen maar het stapelen ging nog steeds goed. Na een stevige zelf bereide avondmaaltijd kwam de jaarlijkse discussie weer opgang lange of korte mouw en idemdito lange of korte broek we kwamen er zoals elk jaar niet uit.

Deze avond zijn de meeste redelijk op tijd naar bed gegaan zodat ze de volgende dag fris voor de wedstrijd zouden zijn. Na een weer stevig ontbijt op Zondag en Gerrit een serenade te hebben gegeven (jarig) is de Berenloop voor een keer veranderd in de Gerritloop na weer die oneindige discussie kort of lang, zijn we op de fiets naar de startplaats gegaan waar we de cursus gedaan hebben hoeveel mensen kunnen er in een hotelkamer(dank aan Wout en Thuur).

Bij de start daar met 8 man over een hek gekropen stonden we in het wedstrijdvak wat volgens de organisatie niet de bedoeling was maar uiteindelijk mochten we blijven en iets later starten. Om 12.00 uur was de start de omstandigheden waren uitstekend weinig wind een pril zonnetje dus ideaal we werden door heel Terschelling toegejuicht en de hele route was sfeervol aangekleed met vlaggen en beren, het eerste stuk ging over de weg en voelde goed en werkelijk op elke hoek en plaats stonden mensen te juichen dat geeft je wel een beetje vleugels bij de 12 km na een bestijging van een duin gingen we het strand op en dat was ook zeer goed te doen bijna geen rul zand bij de 15 km het strand af daar leek het duin wel een berg geworden en we misten daar de Man met de Hamer die konden we missen als kiespijn. Na het duin de longway op daar het eerste stuk vals plat en het laatste stuk iets aflopend ging het bijna vanzelf in West Terschelling alleen maar juichende mensen en na de laatste bocht hadden ze zelfs de rode loper uitgelegd en daar was hij dan onder de Brandaris de finish Het laatste stuk nog een sprintje getrokken en in een record tijd gefinisht, de ontvangst was super alles was voorhanden we kregen als trofee een medaille en een rugtas. Iedereen had lekker gelopen en er waren goede tijden gelopen waar de Akkertjes wel het meeste op vielen ( Arie 5 minuten en ik 4 minuten PR verbeterd).

Na een douche, de marathon lopers ingehaald daar bleek ook dat Wout en Thuur echte heren zijn want ze hadden Carola voor laten gaan. Na het gebeuren weer op de fiets en daar leken de 10 km naar ons stulpje wel verdubbeld te zijn. Deze avond lieten wij ons verrassen bij het plaatselijke Tapas restaurant daarna gezamenlijk met Wout en Thuur erbij toch nog even bij Hessel geweest nu was bijna heel Terschelling aanwezig, na een uurtje Hessel hebben we hem maar weggestuurd en zelf het maar het podium in beslag genomen tot sluitingstijd.

Maandag op gemak weer vertrokken van het eiland en om 17.00 uur waren we weer terug in de landsgrenzen van Maasland.

Tijden ½ marathon: Nico 1.26 - Ronald 1.30 – Arie 1.40 – Hans 1.41 – Jaap 1.43 Tamara 1.44 – Martin 1.48 – Bart 1.48 – Gerrit 2.00 – Petra 2.05